dimecres, 5 de maig del 2010

Què m'ha donat aquest bloc i què us ha donat?

¬¬¬¬¬

Vaig encetar aquest bloc el 22 de maig de 2009, aprofitant un divendres que tenia festa a la feina i dedicant-hi el dia sencer, de quarts de vuit del matí fins a la nit. N'havia decidit l'estructura unes setmanes abans, amb la idea bàsica d'assignar un apunt a cada poema i a cada llibre de Ferrater, com vaig deixar explicat a l'apunt de presentació. Partia de l'avantatge d'haver practicat uns quants mesos amb un bloc dedicat a usabilitat.

Ha passat un any. És un bon moment per enumerar el que m'ha donat Un fres de móres negres:
  • llegir més a fons Gabriel Ferrater
  • llegir de cap i de nou Jaime Gil de Biedma i preguntar-me com he pogut trigar tants anys a fer-ho
  • començar a posar ordre als meus apunts i notes
  • fer-me venir ganes de resseguir tota la bibliografia publicada i la que va sortint
  • sistematitzar les meves troballes, sobretot les bibliogràfiques, mitjançant un compte de delicious
  • descobrir el documental Metrònom Ferrater, i poder saludar el seu director Enric Juste, i els ajudants de direcció Enric Virgili i Carles Àlvarez
  • visitar el Mas Picarany, aprofitant un recital de poemes organitzat per l'Ajuntament d'Almoster
  • intercanviar missatges i documents amb Joan Manuel Pérez Pinya, un amic generós que encara no he pogut conèixer en persona, i que ha acabat obsequiant-me amb un exemplar de la primera edició de Les dones i els dies
  • estar al dia amb Twitter, i rebre-hi estimulants missatges directes de Quim Roig (@emgiro), Laura Santacruz (@lalectora), Sani Girona (@sgirona), la Fundació Josep Pla (@fjoseppla), Jordi Díaz (@hibakusha), Nuria Pons (@nuriapons), Eva Asensio (@evaac), a part de descobrir-hi amics, coneguts i saludats
  • rebre unes notes de Quim Roig, en què va tenir el detall de copiar-me les referències a Ferrater en les Memòries inútils de Felip Cid
  • tenir el goig d'assistir a una magnífica conferència de Marta Pessarrodona, amb el títol "Gabriel Ferrater, un exiliat intel·lectual"
  • explorar les possibilitats d'un bloc i els seus ginys, i de Twitter i la pràctica de les xarxes socials
  • reflexionar i obligar-me a escriure sobre el paradigma 2.0 i la literatura, i contrastar l'observació sobre "S-Bahn" amb la mateixa Núria Perpinyà
  • tenir un estímul intel·lectual fora de la feina en un moment que el meu lloc de treball passa per una temporada poc creativa
  • descobrir blocs i comptes de Twitter que em val la pena seguir
  • conèixer millor internet, i confiar més en la humanitat ;-)
Què us he donat? Fa de mal dir:
  • alguna observació interessant sobre Ferrater, si més no per a algun lector, d'acord amb el que tinc dret a inferir d'uns quants comentaris que heu deixat al bloc mateix o que m'heu enviat al correu
  • un índex de noms dels llibres de Ferrater, en elaboració, que conté ara com ara 1.731 entrades
  • les dades d'ús del bloc, al cap d'un any, són les següents: 2.533 visites, 8.372 pàgines vistes, 3 pàgines de mitjana per visita i 4 minuts i mig
  • les dades de Twitter: 238 tuits, 149 seguidors, seguiment de 354 persones, aparició a 9 llistes, 16 retuits rebuts
  • hi ha 267 enllaços sobre Ferrater al meu delicious, algun de poc conegut
  • he escrit 31 apunts més, sobretot referents a bibliografia, i n'he actualitzat uns quants, dels 153 publicats al maig de l'any passat
  • he inclòs 15 poemes de Ferrater, comptant-hi algunes traduccions, exclosos --amb bon criteris, és clar-- de l'edició que Jordi Cornudella ha publicat de Les dones i els dies
A mi, el balanç em resulta satisfactori. Confio de tenir empenta per continuar sumant-hi actius que facin que Un fres de móres negres també tingui al·licients per als lectors de Ferrater.

Vaig escriure aquest apunt el 22 de maig, tot i que n'havia pres unes primeres notes quinze dies abans. La data de publicació és, doncs, el 22 i no pas el 5, data de creació de l'apunt.

Apunt revisat el 19 de juny de 2010 (tot mantenint-hi les dades numèriques del 22 de maig.


Hi he afegit una continuació al cap d'un any, en el segon aniversari del bloc.

--

2 comentaris:

quim roig ha dit...

Moltes gràcies. La cultura és un procés de donar i rebre. Ara, em sembla que el teu fres em —ens— dóna més que no li dono...

Enric Blanes ha dit...

No sé què dir-te, Quim, sobretot en el teu cas. Crec que el procés és recíproc.

Publica un comentari a l'entrada

 

Comparteix Un fres de móres negres

Creative Commons License
Un fres de móres negres es publica
sota una llicència Creative Commons 2.5

Add to Technorati Favorites